TheLastofUsPoster

طراحی روایت

بی‌شک بسیاری از ما روایت داستانی بی‌نقص در بازی‌های ویدئویی را از مهم‌ترین ویژگی‌های یک بازی خوب قلمداد می‌کنیم؛ و البته سعی داریم در بازی‌های خود به چنین دستاوردی رسیده و مخاطب بازی خود را از تجربه یک داستان ویژه بهره‌مند سازیم. در همین راستا بسیاری از بازیسازان ایده اولیه بازی خود را از یک داستان گرفته و سعی دارند از امکانات این رسانه نوین برای روایت داستان خود بهره‌مند شوند.

 

حتی بسیاری از بازی‌سازان داخلی برای خلق داستان بازی خود، از نویسندگان مطرح ادبی و سینمایی استفاده کرده و داستان‌هایی ناب خلق می‌کنند. اما سوال اساسی در این رابطه این است که چرا با وجود چنین پتانسیل قدرتمندی در نگارش داستان، بازی‌سازان داخلی در روایت آن شکست خورده و قالبا محصولاتی را به بازار عرضه می‌نمایند که از لحاظ روایی در سطحی بسیار پایین قرار دارند؟

 

پاسخ این سوال در دو کلمه خلاصه شده است : “طراحی روایت”.

 

متاسفانه وقتی می‌خواهیم به روایت داستان در بازی بیاندیشیم، این رسانه پویا و خلاق را هم‌رده رسانه‌های تک‌بعدی دیگر، همچون سینما و رمان در نظر گرفته و سعی داریم داستان را به صورتی که در این رسانه‌ها وجود دارند، روایت کنیم. همین موضوع باعث می‌شود طراحی روایت و البته شغل طراح روایت را در عنوان نویسنده داستان خلاصه کرده و در نهایت تنها دستاورد ما از خلق بازی، روند بازی‌ای کاملا نامرتبط با داستان است.

 

قصد داریم در این بخش، یعنی “طراحی روایت” که بصورت سلسله مقالاتی به شما خوانندگان ارائه خواهد شد، به معرفی نقش و جایگاه آن در روند تولید بازی‌های ویدئویی، و البته آموزش راهکارهای مختلف روایت در بازی‌ها بپردازیم.

 

مجله “بازینـــــامه” بصورت ماهیانه و از وبگاه رسمی “بازینـــــامه” منتشر خواهد شد.